Aineiston toimittaminen tilintarkastukseen

Juuso Häkkinen, HT-tilintarkastaja 12.12.2022

Tilintarkastuksen sujuvan kulun varmistamiseksi on hyvä huomioida muutamia asioita. Ensin aineisto kannattaa toimittaa ajoissa, allekirjoitettu tilinpäätös aineistoineen tulee toimittaa tilintarkastettavaksi viimeistään kaksi viikkoa ennen toivottua tilintarkastuksen valmistumispäivää tai varsinaisen yhtiökokouksen kokouskutsujen lähettämistä.

Sähköisten aineistojen käyttö on lisääntynyt merkittävästi ja vastaanotamme tilintarkastukseen toimitettavan aineiston erittäin mielellämme sähköisessä muodossa. Sähköisen aineiston osalta on tärkeää, että saamme tunnukset kirjanpito-ohjelmaan (Netvisor, Fivaldi yms.), helpoiten ilmoitat tunnukset meille sähköpostilla. Jos kirjanpito-ohjelmaan ei ole saatavissa tilintarkastajan tunnuksia, toivomme että aineisto toimitetaan PDF, excel tai muussa sähköisessä muodossa joko pilvipalvelun kautta (Dropbox, Onedrive), sähköpostitse, muistitikulla tai CD:llä. Vaikka ostolaskut olisivat paperilla mapeissa, otamme kirjanpidon raportit, kokouspöytäkirjat ja muut hallintomateriaalit mielellämme sähköisessä muodossa. Alkuperäisiä pöytäkirjoja liitteineen ja muita dokumentteja ei tarvitse toimittaa paperisena – allekirjoitetut versiot skannattuna riittävät.

Seuraavaksi tarkistuslista tilintarkastukseen toimitettavasta aineistosta

Jotta tilintarkastukset sujuisivat mahdollisimman sujuvasti, niin tässä ohjeellinen tarkistuslista tilintarkastukseen toimitettavasta aineistosta:

Osakeyhtiö, avoin yhtiö, kommandiitti yhtiö, rekisteröity yhdistys ja säätiö (soveltuvin osin)

  • Tilinpäätös

  • Tilinpäätöksen allekirjoitukset (koko hallitus + isännöitsijä/toimitusjohtaja)

  • Tase-erittelyt

  • Liitetietotositteet

  • Pitkä/tilikohtainen tuloslaskelma ja tase

  • Pää- ja päiväkirjat koko tilikaudelta

  • Palkkakirjanpito (laskelmat ja yhteenvedot)

  • Myyntireskontra (laskupäiväkirja ja luettelo avoimista myyntisaamisista)

  • Ostoreskontra (laskupäiväkirja ja luettelo avoimista ostoveloista)

  • Inventaariluettelo 

  • Kassakirja

  • Velkakirjat

  • Saldotodistukset pankkitileistä, vastuu- ja vakuusvahvistukset sekä tieto tilinkäyttöoikeuksista pankilta

  • Leasingvastuista erittelyt rahoitusyhtiöstä

  • Salkkuraportit sijoituksista

  • Alv-laskelmat

  • Hallituksen pöytäkirjat

  • Yhtiökokouksen pöytäkirjat

  • Osake- ja osakasluettelot

  • Verotuspäätös

  • Omaveron yhteenveto tilinpäätöspäivältä

  • Tulorekisteriyhteenveto palkoista tilikaudelta

  • Verotarkastuskertomus, jos yhtiössä ollut verotarkastus

  • Tositteet (kaikki tositelajit koko tilikaudelta, jollei toisin sovittu)

  • Uusista toimeksiannoista edellinen tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus

  • Tuloslaskelma ja tase alkaneen seuraavan tilikauden viimeksi valmistuneelta kuukaudelta

  • Yhteenveto lähipiiristä ja lähipiiritapahtumista

  • Sisäisten kontrollien selvitys

  • Tulemme pyytämään johdon vahvistuskirjettä tilintarkastuksen valmistuessa

Talo- ja kiinteistöyhtiöt:

  • Tilinpäätös

  • Tase-erittelyt

  • Liitetietojen erittelyt/tositteet

  • Tilinpäätöksen allekirjoitukset (koko hallitus + isännöitsijä/toimitusjohtaja)

  • Hallituksen pöytäkirjat

  • Yhtiökokouksen pöytäkirjat

  • Velkakirjat

  • Saldotodistukset pankkitileistä, vastuu- ja vakuusvahvistukset ja tilinkäyttöoikeudet pankilta

  • Vuokrankantokirja

  • Lainaosuuslaskelmat

  • Osake- ja osakasluettelot

  • Verotuspäätös

  • Tositteet

  • Uusista toimeksiannoista edellinen tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus

  • Tulemme pyytämään johdon vahvistuskirjettä tilintarkastuksen valmistuessa

Jos sinulla heräsi asiasta kysyttävää, niin ota meihin yhteyttä joko sähköpostilla office@rantalainenaudit.fi tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Previous
Previous

Mitä, miksi ja kenelle on tilintarkastus?

Next
Next

Kehittämismenot – uhkapeliä vai unelmia, joista tulee totta?